HISTORIA SZKOŁY PODSTAWOWEJ
W WYSZECINIE
Szkoła
Podstawowa w Wyszecinie istniała już w okresie międzywojennym. Była to szkoła
czteroklasowa, której daty powstania nie można dokładnie ustalić. Mieściła się
ona w starym budynku przy drodze biegnącej w kierunku Tępcza. Budynek został
rozebrany w 1959 roku.
Po
wyzwoleniu wsi w 1945 roku szkoła zaczęła się rozwijać. Pierwszymi
nauczycielami w latach 1946 -1947 byli pani Kminikowska, jej córka oraz syn
Kazimierz. Warunki pracy były bardzo trudne. Zwykłe deski zastępowały ławki
szkolne. W
roku szkolnym 1947/1948 funkcję kierownika zaczęła pełnić pani Regina Zienowicz
do roku 1953. Nauczycielami pracującymi
w tym czasie byli: Matylda Malinowska, Zdzisław Tessa, p. Czerwiński, p. Rutkowski,
Stanisław Sikora, Urszula Fortuna. Do 1953 roku uczniowie i nauczyciele nadal
pracowali w bardzo ciężkich warunkach. Nauka początkowo odbywała się w jednej
sali lekcyjnej, a następnie w wyniki remontu zaadaptowano do nauczania drugie
pomieszczenie będące zarazem mieszkaniem kierownika szkoły.
W
latach 1947-1953 do celów nauki wykorzystywano salę w starym pałacyku , w
którym także mieściło się biuro oraz mieszkania strażników więziennych. Lekcje
odbywały się również w budynku prywatnym pana Miękickiego.
W
roku szkolnym 1950/1951 uczniowie szkoły po raz pierwszy otrzymali świadectwa
ukończenia siedmiu klas szkoły podstawowej.
W
roku 1952 rozpoczęto budowę nowego obiektu szkolnego, który oddano do użytku w
1953 roku. Był to poczatkowo budynek parterowy z 3 mieszkaniami dla nauczycieli
na poddaszu. Kilka lat później dobudowano piętro.
Jeszcze
przez rok funkcję kierownika pełniła pani Regina Zienowicz, a w roku 1954 kierownictwo
szkoły objął pan Ignacy Lisewski, były dyrektor szkoły w Rumi Janowie. W
Wyszecinie pracował do czerwca 1959 roku, a od września 1959 roku został
kierownikiem szkoły podstawowej w Luzinie.
W
okresie, gdy funkcję kierownika pełnił pan Lisewski w skład grona
pedagogicznego wchodzili: Wacław Bujak, Maria Nowogrodzka, Sylwester
Wiśniewski, pan Kiedrowski. Budynek szkoły był już w tym okresie w pełni
wystarczający do prowadzenia normalnych zajęć lekcyjnych. Na zewnątrz był
jeszcze nieotynkowany, nie było również ogrodzenia. Budynek nie posiadał elektryczności.
Instalacja została założona w 1958 roku. Szkoła liczyła w tym czasie 61
uczniów.
Kierownik
szkoły i nauczyciele mieszkali w szkole. Pan Lisewski zajmował służbowe
2-pokojowe mieszkanie na piętrze. Obok zamieszkiwał nauczyciel Wacław Bujak.
Pozostali nauczyciele kolejno zajmowali pomieszczenie kancelarii szkoły.
Od
września 1959 roku kierownictwo szkoły
przejął pan Jan Leśniowski. W szkole pracowali również jego synowie Zygmunt i
Wiktor. Pozostali nauczyciele pracujący w tym czasie to: Krystyna Labuda,
Feliks Sikora, Halina Zieman.
Pan
Jan Leśniowski doprowadził do wybudowania budynku gospodarczego, otynkowania
szkoły i postawienia ogrodzenia. Po
odejściu pana Leśniowskiego funkcję kierownika szkoły w roku 1964 objęła pani
Krystyna Labuda, a w roku 1966 jej mąż, Paweł Labuda.
W
skład grona nauczycielskiego wchodzili : Halina Cepek, Irena Flak, Stefania
Krzywoszyńska, Jadwiga Potrata, Maria Potrata.
W
1968 roku odbył się remont kapitalny szkoły. Od
1960 roku przy szkole istniał Ośrodek Kultury kierowany kolejno przez pana
Leśniowskiego i pana Labudę. Sukcesem było zajęcie I miejsca w powiecie oraz
wizyta przedstawiciela Ministerstwa Kultury i Sztuki pana Kwiatka.
Od
1 września 1968 roku kierownikiem szkoły został pan Wacław Bujak, były
kierownik Szkoły Podstawowej w Jeleńskiej Hucie. W skład grona nauczycielskiego
wchodzili:
Wacław
Bujak, Irena Rohde, Zygmunt Rohde, Maria Potratz, Regina Rompca, Danuta Zusin. W
czasie ferii zimowych szkoła została całkowicie odmalowana. W
roku szkolnym 1968/1969 do szkoły
uczęszczało 114 uczniów. Rok później 120 uczniów.
1
września 1970 roku funkcję kierownika szkoły objął pan Józef Klonowski.
Nauczycielami byli: Jadwiga Gajak, Maria Karczyńska, Irena Rohde, Halina Urban,
Janina Moszczyńska, Stefania Sikora, Zygmunt Rohde.
4
czerwca 1973 roku rozpoczął się remont kapitalny szkoły. Prace rozpoczęto od
zdjęcia dachu. We wrześniu zainstalowano centralne ogrzewanie. Prace malarskie
trwały do grudnia 1973 roku. 8 grudnia odbył się komisyjny odbiór przekazanego
do użytku po kapitalnym remoncie obiektu szkolnego. Również mieszkania
nauczycielskie zostały wyposażone w łazienki i centralne ogrzewanie.
Od
1 września 1974 roku w szkole zaczął funkcjonować gabinet dentystyczny.
W
roku szkolnym 1975/1976 w szkole pracowali dyrektor szkoły Józef Klonowski i
nauczyciele: Stefania Klonowska, Maria Karczyńska, Maria Legowicz, Ewa
Łubowska, Czesława Macholl, Wiesława Kobiela, Helena Raczkowska, Zygmunt Rohde,
Halina Urban.
W
roku szkolnym 1976/1977 dyrektorem szkoły została pani Róża Michrowska. Ponadto
w szkole podjął pracę kolejny nauczyciel Mateusz Lewicki. W szkole zatrudnieni
byli 3 pracownicy obsługi: Krystyna Dziecielska – woźna, Katarzyna Król –
sprzątaczka, Jan Szweda – palacz.
W
roku szkolnym 1977/1978 grono nauczycielskie pracowało w składzie: dyrektor
szkoły Róża Michrowska oraz nauczyciele: Maria Karczyńska, Izolda Kosińska,
Mateusz Lewicki, Irena Łuczak, Czesława Macholl, Ewa Miler, Helena Raczkowska,
Irena Rohde, Zygmunt Rohde, Halina Urban. W
kolejnym roku szkolnym do grona dołączyła p. Krystyna Bułak.
W
roku szkolnym 1980/1981 jako nauczyciele pracę podjęli również p. Iwona
Chodorowska, Eryka Domska, Krystyna Roszkowska, Maria Piotrowska.
W
roku szkolnym 1983/1984 obowiązek szkolny realizowało 181 uczniów. Liczba
zatrudnionych pracowników wynosiła 21, w tym 16 nauczycieli i 5 pracowników
obsługi. Zatrudnieni pracownicy:
Dyrektor
szkoły – p. Róża Wandtke
Nauczyciele:
Ewa Derkowska – klasa przedszkolna, Iwona Chodorowska – kl. I, Anita Frątczak –
kl. II, Barbara Nacmer – kl. III, Dariusz Rompca – kl. IV, Maciej Białachowski
– kl. V, Teresa Hałas – kl. VI, Barbara Hojan – kl. VII, Jadwiga Kobiela – kl.
VIII, Krystyna Bułak – kl. VII/VIII b, Małgorzata Krajewska – III/IV b, Mateusz
Lewicki, Maria Karczyńska, Danuta Białas, Tomasz Lewicki.
Pracownicy
obsługi: Krystyna Bonk – woźna, Eugenia Szweda – sprzątaczka, Regina
Engelbrecht – sprzątaczka, Jacek Dziecielski – palacz, Zofia Kierznikiewicz –
sekretarka.
W
roku szkolnym 1984/1985 dyrektorem szkoły została pani Krystyna Bułak.W
1985 roku, w ramach Narodowego Czynu Pomocy Szkole, zaadaptowano stary budynek
znajdujący się na terenie posesji szkolnej na pracownię zajęć praktyczno –
technicznych. Wzniesiono podwójne ściany, położono tynki, wymieniono okna,
drzwi i podłogę, postawiono piec. Sojusznikami i sponsorami inwestycji był Państwowy
Zakład Rolny w Wyszecinie oraz rodzice. Ponadto z funduszy Urzędu Gminy w
Luzinie przy pomocy Zakładu Rolnego w Wyszecinie wybudowano boisko szkolne.
W
roku szkolnym 1987/1988 w szkole pracowało 16 nauczycieli: dyrektor p. Krystyna
Bułak oraz Ewa Derkowska, Lucyna Słowy, Maria Karczyńska, Mirosława Brylowska,
Jadwiga Kobiela, Marian Mielewczyk, Teresa Koszałka, Beata Mielewczyk,
Arkadiusz Potrykus, Barbara Bruna, Mariola Madej, Małgorzata Krajewska, Jacek
Nowosielski, Mateusz Lewicki, Róża Wandtke.
W
kolejny roku szkolnym 1988/1989 do grona pedagogicznego dołączyli: p. Krystyna
Sikora, p. Halina Zelewska, p. Katarzyna Szczypior i p. Eugenia Wirkus.
Od
2000 roku szkoła należy do Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Pracuje według
własnego wypracowanego programu zdrowotnego, organizuje imprezy promujące
zdrowy styl życia. Uczniowie mają w tym zakresie duże osiągnięcia w konkursach
na szczeblu powiatowym.
W
2004 roku Pomorski Kurator Oświaty w Gdańsku i Zespół ds. Szkół promujących
Zdrowie wydał szkole Certyfikat, czym potwierdził, że Szkoła Podstawowa w
Wyszecinie spełnia kryteria Wojewódzkiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie.
W
2005 roku zaczęła się budowa sali rekreacyjno – sportowej. Inwestycję
zrealizowano przy wsparciu Samorządu Województwa Pomorskiego. 26 stycznia 2006
roku odbyło się uroczyste przekazanie sali do użytku. Wśród zaproszonych gości
byli m.in. wicemarszałek Województwa Pomorskiego p. Mieczysław Struk,
przedstawiciel Kuratorium Oświaty p. Marzena Lipka, radny Rady Powiatu p. Piotr
Pelcer, wójt gminy Luzino p. Jarosław Wejer, zastępca wójta p. Andrzej Stenka,
skarbnik Gminy p. Mirosława Stolc, sekretarz Gminy p. Marzena Meyer,
przewodniczący Rady Bminy p. Waldemar Kunz, proboszcz parafii w Smażynie ks.
kanonik Jan Borkowski.
We
wrześniu 2006 roku dyrektorem szkoły została pani Barbara Hojan. Rok szkolny
2007/2008 uczniowie i nauczyciele
rozpoczęli w lepszych warunkach. W czasie wakacji poprawiła się baza szkoły.
Przeprowadzono remont dachu, wymieniono wszystkie okna na pierwszym piętrze. W
2008 roku kompleksowo odnowiono pracownię komputerową w ramach Projektu MEN
„Pracownie Komputerowe Dla Szkół”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu
Społecznego.
W
latach 2013-2015, w ramach programu Zapobieganie wykluczeniu cyfrowemu w Gminie
Luzino – etap I (2013/2014) i Zapobieganie wykluczeniu cyfrowemu w Gminie
Luzino – etap II (2014/2015), Urząd Gminy w Luzinie przekazał szkole 11
laptopów z dostępem do Internetu, urządzenie wielofunkcyjne (skaner, drukarka,
fax), komputer stacjonarny do pokoju nauczycielskiego oraz 4 komputery
stacjonarne do pracowni komputerowej.
W latach 2011 – 2018 na bieżąco
modernizowano bazę i wyposażenie szkoły:
Ø wymiana pieca centralnego ogrzewania
oraz komina,
Ø remont biblioteki szkolnej –
malowanie, wymiana mebli,
Ø wymiana kaloryferów w większości
pomieszczeń,
Ø wymiana drzwi wejściowych
zewnętrznych od strony północnej i zachodniej,
Ø remont kuchni – malowanie,
kafelkowanie, nowe meble i wyposażenie,
Ø remont toalety na pierwszym piętrze,
Ø malowanie toalet na parterze szkoły,
Ø malowanie korytarza na parterze
szkoły,
Ø zainstalowanie solarów, położenie
instalacji wodociągowej w celu pozyskania ciepłej wody z solarów,
Ø przygotowanie sali dla oddziału
przedszkolnego – malowanie, wybicie drzwi, położenie wykładziny, wyposażenie w
meble, tablicę interaktywną, rzutnik, laptop, radiomagnetofon, pomoce
dydaktyczne, zabawki,
Ø wykonanie placu zabaw,
Ø utwardzenie drogi dojazdowej do
szkoły,
Ø malowanie sal lekcyjnych,
Ø wymiana wykładziny na schodach –
pierwsze piętro i korytarz przy wejściu bocznym do szkoły.
W roku szkolnym 2009/2010 w szkole
wprowadzono naukę języka kaszubskiego w wymiarze trzech godzin tygodniowo w
każdym oddziale.
Obecnie w szkole jest sześć klas oraz
dwa oddziały przedszkolne. Do obwodu szkoły należą dwie wsie: Wyszecino i
oddalony o 3 km
Tępcz. Dzieci z Tępcza dojeżdżają autobusem kursowym. Dla dojeżdżających
zorganizowana jest opieka świetlicowa w czasie oczekiwania na autobus oraz podczas przejazdu.
Szkoła
posiada dobre warunki lokalowe. Jest 8 sal lekcyjnych, pracownia komputerowa,
sala rekreacyjno-sportowa, sala do zajęć logopedycznych i dydaktyczno–
wyrównawczych, biblioteka, szatnia oraz kuchnia. W 2015 roku zmieniono
organizację szkoły. Obecnie na parterze mieszczą się sale oddziałów
przedszkolnych oraz klasy pierwszej i drugiej, a na piętrze uczą się dzieci
klas III - VI. Każda klasa ma swoją salę, w której przygotowano szafki,
aby dzieci mogły pozostawiać książki i przybory szkolne. Bibliotekę
szkolną oraz pokój nauczycielski przeniesiono na I piętro, natomiast na
parterze przygotowano szatnię dla uczniów. Praca w placówce jest jednozmianowa.
Otoczenie szkoły jest
bezpieczne i estetyczne. Teren szkoły jest ogrodzony, a na przystanku
przygotowana jest zatoczka dla czekających na autobus, barierka zabezpieczająca
oraz oznakowane przejście dla pieszych.